Hoe start je een carrière in de toerisme industrie?
Over toerisme
Toerisme is een zeer stabiele bedrijfstak, die voortdurend blijft groeien. Mensen zullen nooit stoppen met reizen. Zoals we tijdens de pandemie hebben meegemaakt, zijn de reisvoorschriften aangepast, zodat mensen blijven reizen, want wat er ook gebeurt, mensen stoppen nooit met reizen. Daarom is een carrière in het toerisme een teken van een stabiele en veilige toekomst.
Je kunt een bachelor in toerisme afronden en stage gaan lopen bij DMO's (Destination Management Offices). Elk land heeft er een, vooral in hun toeristische bestemmingen. Het is aan te bevelen om een Master in Toerisme te volgen voor een betere toekomst en carrièreperspectief.
Je kunt ook kiezen voor een MBA nadat u goede ervaring in de sector hebt opgedaan en dit zal je kans op leidinggevende posities vergroten.
Er zijn verschillende carrièremogelijkheden zoals:
Beheerder van een toeristische bestemming
De taak van een Tourism destination manager is in feite het verzorgen van een toeristische bestemming. Als manager is het belangrijk om de dagelijkse gang van zaken op de bestemming te verzorgen. De uitvoering van taken is erg belangrijk. Als manager moet men toezicht houden en taken toewijzen aan collega's en ondergeschikten. Het is meestal in samenwerking met de overheid, dus men moet zeer diplomatiek zijn en public relations beheersen.
Hotel manager
Een Hotel Manager is de belangrijkste taak in de hospitality. Een hotel manager moet een leider zijn en is verantwoordelijk voor alles wat ondergaat in het hotel pand. Men kan hotelmanager worden door op te klimmen uit de rangen of na het afronden van hun diploma met een minimale ervaring in het veld.
Manager evenementen en functies
Een event manager moet erg moedig en wilskrachtig zijn. Zij worden verwacht elk evenement onder alle omstandigheden succesvol te laten verlopen en mogen nooit een excuus geven of verzinnen. Ze moeten goede connecties hebben in de evenementenkring en zulke goede contacten hebben dat ze alles op korte termijn kunnen regelen.
Toerisme Marketing Medewerker
Een toerisme marketing medewerker speelt een belangrijke rol in het promoten van toeristische bestemmingen en het aantrekken van reizigers naar deze bestemmingen. Het doel van deze functie is om toerisme te bevorderen en ervoor te zorgen dat de bestemmingen populair blijven bij reizigers.
De belangrijkste taken van een toerisme marketing medewerker zijn het ontwikkelen en uitvoeren van marketingplannen en onderzoeken van de doelgroepen van de bestemmingen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende marketing- en promotiemiddelen zoals sociale media, persberichten, brochures en advertenties.
Daarnaast speelt een toerisme marketing medewerker een belangrijke rol in het opbouwen van relaties met reisorganisaties, touroperators en andere toerismegerelateerde bedrijven om zo de verdere ontwikkeling van de bestemming te stimuleren. Ook houdt de medewerker zich bezig met het analyseren van het toerismebeleid en het adviseren van de lokale overheden over de ontwikkeling van het toerisme.
Een goede toerisme marketing medewerker is creatief, proactief en kan goed omgaan met deadlines. Hij of zij heeft een passie voor reizen en heeft een uitstekende kennis van de toeristische sector. Bovendien spreken talenkennis en communicatievaardigheden een belangrijke rol in deze functie.
Al met al is een toerisme marketing medewerker een onmisbare schakel in het toerisme van een bestemming. Door een effectieve marketing en promotie van de bestemming wordt niet alleen het aantal bezoekers verhoogd, maar ook de economie gestimuleerd en nieuwe kansen gecreëerd.
Online cursus
Effectief vreemde talen verdienen in het comfort van je eigen huis met echte leraren!
En verzeker jezelf van 5% loyaliteitskorting op uw volgende taalreis!